Hvordan møte og jobbe med konflikter og vanskelige samtaler
For å gjøre ledere/ansatte mer bevisst på hvordan de møter og jobber med konflikter
Kurset skal:
- Gi dem refleksjoner om å møte og jobbe med konflikter på forskjellige måter
- Gi dem innspill på hvordan skape en «vinn-vinn-løsning»
- Lære å se konflikter gjennom flere briller/en annen synsvinkel
- Lære hva kommunikasjonen gjør for relasjonen og den vanskelige samtalen
- Kjerneferdigheter og verktøy, modeller, øvelser og en konret handlingsplan
ORSC – Relasjonskompetanse og systemforståelse
Jeg har gått videregående coachingprogram i ORSC (Organisational and Relationship Systems Coaching).
Dette er det første av sitt slag i Europa og er et veldig matnyttig og interessant studie, som har gått over flere moduler i Oslo og London hvor vi har hatt amerikanske lærere som er psykoterapeuter/coachere.
Relasjonssystemer Relasjonen er bevegelig og sammensatt, og alltid et dynamisk resultat av alle eksisterende elementer mellom personene (for eksempel holdninger, handlingsmønstre, utsagn, kroppsspråk, engasjement, etc.). Endring i ett eller flere av disse elementene påvirker alltid helheten. På samme måte som når for eksempel en positiv eller negativ endringer vedrørende et medlem i et team har en påvirkning på hele teamet. Denne helheten og kompleksiteten rundt elementene i en relasjon kaller man på engelsk ”relationship systems”
Noen områder hvor dette kan brukes er for eksempel:
Medarbeidere som har vanskelige forhold /relasjoner
Forhold mellom medarbeider og leder
Ny i jobb (el. ny i tillitsvalgtrollen)
Relasjoner i et team eller avdeling
Vi har en grunnleggende forståelse og ferdigheter i det å coache det forholdet som oppstår mellom 2 eller flere personer, uansett om de er kolleger, nettverk, prosjektteam, ektefeller eller lignende. De bruker modellen for relasjonscoaching og ser forskjellene mellom å coache individer og å coache selve relasjonen som individene er i.
Vi har en grunnleggende forståelse for relasjonens mangfold og bruker flere verktøy og praktiske øvelser for å bidra til kundenes ekstraordinære prosesser.